انواع یقه در لباس‌ها

انواع یقه در لباس‌ها


انواع یقه در لباس‌ها

یقه در طراحی لباس:


یکی از اجزای مهم در طراحی هر لباس است که استایلیست ها و طراحان لباس به آن توجه ویژه دارند. این عنصر، نقش موثری در زیبایی فرم صورت و اندام شما داشته و رکن مهمی در زیباشناسی لباس محسوب می شود.

تعادل و هماهنگی بین همه عناصر لباس، سهم ژرف و شگرف در زیبایی استایل شما دارد که باید به آن توجه کنید. هر یقه ای، مناسب هر فردی نیست و هر آستینی، مناسب هر اندامی نیست. هر یک از این اجزا، به فرم ها و شکل های مختلف طراحی می شوند و انتخاب فرم ها به شکل صورت، آناتومی اندام و موقعیت اجتماعی و مکان پوشش، بستگی دارد که همه از وظایف استایلیست ها به شمار می رود.

داستان گریبان:

رسمیت لباس را می توان با یقه آن تحلیل و بررسی کرد. طراحی آن برای هر لباس، نشان دهنده اوج خلاقیت و ظرافت طراح بوده که می تواند فرم خاصی برای چهره فرد فراهم کرده و بر اهمیت لباس و پوشنده آن، بیافزاید.
یقه ها را به دسته های مختلفی تقسیم بندی می کنند که از آن جمله می توان به یقه های ساده خطی، ایستاد و برگردان اشاره کرد که هر کدام در طراحی لباس و استایل برای بانوان و آقایان، کاربرد مخصوص به خود دارد.

ساده خطی:


از معمولی ترین نوع یقه ها، می توان به ساده خطی اشاره کرد.
(مدل گرد٬ از جمله طرح های ساده خطی است که به شکل خط منحنی اطراف طوق گردن قرار می گیرد.)

گرد باز:

شانه را کوچک تر کرده و برای سر و شانه و سینه پهن مناسب است. این یقه مناسب چانه های تیز و بالاتنه های درشت است.

گرد خیلی باز٬ از انواع دیگر مدل ها هست. باز بودن تا نزدیک حلقه آستین، برای افرادی که سرشانه معمولی دارند مثل بانوان لاغر اندام، گزینه خوبی خواهد بود. هر چقدر مدل گرد تر باشد، گردی فرم صورت بیش تر به نمایش در می آید .

هفت:

از جمله مدل های متداول در لباس های زنانه٬ این مدل است.
اگر صورت استخوانی دارید یا سه گوش و حتی صورت کشیده و گردن بلند، از این طرح استفاده نکنید.
(توجه داشته باشد که در این مدل٬ وقتی بلندی آن، تا نزدیک سینه باشد، صورت شما را گرد، گردن را کوتاه تر و شانه را پهن و سینه را برجسته به نمایش می گذارد.

وقتی ، بلند و تا حدود ناف یا کمرباشد، کشیدگی گردن را به خصوص در لباس های شیک و مجلسی زنانه، بهتر و بیش تر به نمایش می گذارد و سبب کشیده نشان دادن قامت و استایل شما خواهد بود.

چهارگوش:

انواع یقه در لباس‌ها

مدل چهار گوش را خشتی هم می نامند. این مدل یقه ، به شکل مربعی است و به فرم های باز یا بسته وجود دارد. زوایای آن قابل تغییر است و باید متناسب با فرم شانه و گردن و سینه و صورت طراحی شود.
این مدل، سبب می شود تا صورت شما گرد تر و گردن، کوتاه تر شود. گزینه ای عالی برای افرادی که صورت کشیده دارند و از گردن به نسبت باریکی برخوردار می باشند. چون، یک زاویه ایجاد می کند، اگر سینه کوچک و گردن استخوانی دارید، مناسب شما نخواهد بود.

قایقی:

انواع یقه در لباس‌ها


از جمله طرح های متداول و محبوب بانوان است و خط اصلی آن، در مرکز جلو و پشت، تقریبا حالت افقی پیدا می کند. توجه داشته باشید که اگر یقه ، در راستای خط سرشانه باشد، گردن شما، کوتاه تر و صورت، گرد تر نمایان می شود.

اگر فرم قایقی، حالت و فرم یقه داشته باشد و تا انتهای خط شانه و خط کارور، باز باشد، برای کسانی که گردن و شانه مناسب دارند و خیلی باریک نیست، مطلوب خواهد بود.

چینی:

انواع یقه در لباس‌ها

ایستاده یا سرداری، از دیگر عناوینی است که برای این مدل معرفی می شود. اجزایش در جلو گردن، به یکدیگر نزدیک می شود. این نوع ، حالت رسمی در فرد ایجاد می کند و در پوشاک رسمی استفاده می شود. این مدل ، مناسب افرادی که گردن باریک و صورت استخوانی دارند.

بلیزری:


از دیگر انواع مدل ها، بلیزری است. شبیه مدل انگلیسی است با این تفاوت که تاثیرات آن بر بالا تنه، به دلیل نوک تیز، بیش تر است. نگاه را به طرفین شانه می کشاند و شانه را پهن تر به نمایش می گذارد.

FREENCH:

فرنچ، از دیگر انواع طرح ها بوده که بعضا در طراحی لباس مردان و زنان مشاهده می شود. ایستاده است و لبه های جلوی آن، به صورت منحنی روبروی یکدیگر قرار می گیرد.

انگلیسی:

از دیگر انواع یقه ها بوده که طرفداران زیادی دارد. بسته به چگونگی فرم یقه ، «دال» آن، تاثیرات متفاوتی را در اندام ایجاد می کند. اگر یقه باریک و هفت آن، بلند باشد، بالا تنها را باریک تر و بلند تر به نمایش می گذارد. اگر پهن و هفت آن کوتاه باشد، بالا تنه را پهن تر و پر تر به نمایش می گذارد. به این موضوعات حتما در انتخاب لباسی که مدل انگلیسی است، توجه کنید. هم در طراحی استایل های کژوال فصلی و هم در انتخاب لباس های شیک و مجلسی.
توجه داشته باشید که این مدل، از انواع یقه هفت بوده و هر چقدر که هفت یقه بلند تر باشد و عرض آن باریک تر باشد، قد بالا تنه را بلند تر و باریک تر به نمایش می گذارد.
هر چه مدل، کوتاه تر و عرض آن پهن تر باشد، اندام را کوتاه تر و چاق تر به نمایش می گذارد.

کراواتی:

انواع یقه در لباس‌ها
انواع یقه در لباس‌ها


مدل کراواتی یا پاپیونی، فرم های گوناگون داشته و تاثیرات متفاوتی روی طراحی استایل بانوان و آقایان دارد. اگر این مدل، در نزدیکی خط گردن شما باشد، در صورتی که گردن بلند و صورت کشیده داشته باشید، مناسب خواهد بود. در غیر این صورت، این طرح را فراموش کنید.
اگر می خواهید تمرکز دید بیننده، روی قسمت بالا تنه لباس شما باشد، از مدل های پهن تر این طرح استفاده کنید. مثل شال و پاپیون پهن. اگر سینه درشت دارید، در صورتی که این طرح روی خط سینه باشد، مطلوب نخواهد بود. این دسته از بانوان، از فرم پایین تر از خط سینه با عرض باریک کراوات و پاپیون استفاده کنند.

دراپه (لباس مجلسی):

جلو سینه، روی اریب پارچه، برش داده و بیش تر در لباس های مجلسی زنانه کاربرد دارد. این طرح، برای افرادی که لاغر اندام بوده و قد بلند دارند و سرشانه باریک دارند، مناسب تر به نظر می رسد. چرا که چین هایی که روی سرشانه سینه ایجاد می کند، فرد را چاق تر به نمایش می گذارد.
برای هر نوع اندامی مناسب خواهد بود. اما افرادی که سینه و گردن استخوانی دارند، گزینه شایسته ای قلمداد نمی شود. اگر هلال آن ، رو به بالا و روی قسمت سینه باشد، در صورتی که سینه کوچک دارید، مناسب خواهد بود. اما اگر  هلال ، رو به پایین و روی قسمت سینه باشد، برای سینه های درشت مناسب خواهد بود. مثل لباس  های دکلته با برش روی سینه.

فانتزی:

به طرح هایی اطلاق می شود که از حالت کلاسیک و متداول خارج می شود و حالت فانتزی و خاص به خود می گیرد. این نوع مدل ها، چون دارای تزیینات متفاوت است، برای اندام باریک و سرشانه و سینه معمولی، مطلوب است و چهره را زیبا به نمایش می گذارد.


مدل های دیگر هم داریم که می توان به مدل ملوانی ، روبدوشامبر ردنکت، شمیزیه، چپ و راستی (لنگی) و آهاری شکسته و سورچی و غیره اشاره کرد. توجه داشته باشید که مدل هایی که در بالا اشاره شد، با توجه به فرم و مدل آن ها، می تواند تاثیرات مشابهی مثل دیگر مدل ها در طراحی لباس و استایل شما داشته باشد.

1,650 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *