اکثر کشورها هفته‌اي رو تحت عنوان فشن شو (Fashion Show) دارند که در اين هفته صنعت مد و فشن خود را به نمايش مي‌گذارند و طراحان و صاحبان برند، خلاقيت‌ها و نوآوري‌هايشان در لباس‌ها يا اکسسوري‌ها را به بقيه نشان مي‌دهند.

برخي از فشن شوها در دنيا بسيار معروف و تاثيرگذار هستند، مثل فشن شو فرانسه که اصطلاحا به هفته مد فرانسه معروف است. در اين هفته، تمامي فعالان صنعت مد و فشن، مثل توليد کنندگان، طراحان، تاجران و مصرف کنندگان، در اين رويداد شرکت مي‌کنند. در اين مقاله به بررسي 4 ايونت‌ جهاني مد در دنيا مي‌پردازيم.

 

هفته مد پاريس (فرانسه)

يک سري از ارائه‌هاي طراحان است که هر سال دوبار رويدادهاي بهار / تابستان و پاييز / زمستان در شهر پاريس کشور فرانسه برگزار مي‌شوند. اينکه این رویداد ها در چه تاريخي برگزار شود را فدراسيون مد فرانسه تعيين مي‌کند. هفته مد پاريس در اماکن مختلف شهر برگزار مي‌شود. علاوه بر شو‌هاي Ready-To-Wear شوهاي لباس زنانه و مردانه هستند که به صورت نيم سال براي فصول بهار- تابستان و پاييز – زمستان برگزار مي‌شوند. هفته مد پاريس يکي از 4 هفته بزرگ جهاني فشن است و ساير هفته‌هاي جهاني فشن متعلق به لندن، ميلان و نيويورک است. اين برنامه با نيويورک و سپس لندن و بعد ميلان آغاز مي‌شود و در پاريس پايان مي‌يابد.

برندهاي معروفي که در هفته فشن پاريس شرکت مي‌کنند:

CHANEL- CHRISTIAN DIOR- SAINT LAURENT- HERMES -NINA RICCI- LACOSTE- CHOLE -LOEWE- KENZO- BALMAIN- LAVIN- ACNE STUDIO- JACQUEMUS- GIVENCHY- ALEXANDER MCQUEEN- BALENCIAGA- LOUIS VITTON- MIU MIU-

 

هفته مد فرانسه

 

هفته مد نيويورک (آم

ريکا)

هفته مد نيويورک با عنوان هفته مد مرسدس بنز نيز شناخته مي‌شود. اين ايونت هر سال در ماه‌هاي فوريه و سپتامبر به صورت نيم سالانه برگزار مي‌شود و معمولا 7 تا 9 روز طول مي‌کشد. اولين هفته مد نيويورک که بعدها به عنوان هفته خبر نيز شهرت يافت، اولين هفته مد در دنيا به حساب مي‌آيد که در سال 1943 و در ميانه جنگ جهاني دوم برپا شد. تا آن زمان پاريس به عنوان پايتخت مد در دنيا شناخته مي‌شد، اما جنگ جهاني دوم مانع از اين مي‌شد که مردم و طراحان بتوانند براي بازديد و ارائه آخرين کارهايشان به اين شهر بروند، از اين رو، هفته مد نيويورک متولد شد.

برندهاي مطرحي در هفته فشن نيويورک شرکت مي‌کنند، مثل:

ALEXANDER WANG- CLAVIN KLEIN- TOM FORD- MICHAEL KORS- THE ROW- RALHP LAUREN- MARC JACOBS- CAROLINA HERRERA

 

هفته مد نیویورک

 

هفته مد ميلان (ايتاليا)

هفته مد ميلان، يک شو تجاري لباس است که هر نيم سال در شهر ميلان کشور ايتاليا برگزار مي‌شود. رویداد پاييز و زمستان آن در ماه فوريه و مارس و رویداد بهار و تابستان آن در ماه سپتامبر و اکتبر هر سال برگزار مي‌شود.

امسال در هفته مد ميلان، اتفاقات هيجان‌انگيزي رخ داد که يکي از آن ها ورژن 2 لباس سبز جنيفر لوپز که به “لباس جنگل” معروف است، توسط ورساچه طراحي شده بود. اين لباس که ورژن يک آن در سال 2000 سبب شکل گيري google image شده بود، امسال به شکل آپديت شده‌اي توسط جنيفر لوپز و در انتهاي کالکشن ورساچه، رونمايي شد.

ماجرا از اين قرار بود که جنيفر در حال فيلمبرداري فيلم The Wedding Planner بود و بايد در مراسم گرمي سال 2000 حضور پيدا مي‌کرد. استايليست جنيفر براي اين مراسم چند لباس به او پيشنهاد داد. در بين اين لباس‌ها جنيفر لباس سبز ورساچه را انتخاب کرد که البته استايليستش مخالف او بود. زيرا اين لباس قبلا توسط افراد ديگري پوشيده شده بود، در واقع اين لباس قبلا جلو دوربين رسانه‌ها به نمايش گذاشته شده بود. در هر صورت خود جنيفر اين لباس را پسنديد و انتخاب کرد. در حقيقت براي جنيفر حضور در مراسم گرمي خيلي با اهميت‌تر از پوشيدن لباس در اين مراسم بود. روز گرمي در سال 2000 فرا رسيد و برخلاف انتظار، لباس جنيفر لوپز با استقبال حضار روبه‌رو شد و همه به هر شکلي مشتاق ديدن اين لباس بودند.

در سال 2015 اريک اشميت، مديرعامل سابق گوگل، در پروژه سنديکا نوشت: مردم چيزي بيش از متن مي‌خواستند.

تعداد کساني که عکس جنيفر لوپز در اين لباس را جستجو کردند آن‌قدر زياد بود که گوگل تصميم به ايجاد موتور جستجوي عکس گرفت. اين اتفاق به شکل خاصي قدرت صنعت مد و فشن را به دنياي تکنولوژي نشان داد. در نهايت لباس جنيفر انگيزه‌اي شد تا اين ابزار مفيد به دنياي اينترنت پا بگذارد.

لباس سبز ورساچه

 

لباس سبز ورساچه

 

دوناتلا تصميم گرفت با حضور جنيفرلوپز در هفته مد ميلان بيستمين سالگرد اين اتفاق بزرگ را جشن بگيرد.

در پايان فشن شو صدايي به موتور جستجوگر گوگل مي‌گويد: Okay Google لباس جنگل ورساچه را به من نشان بده. سپس روي ديوار، کولاژي از نتايج جستجوي گوگل براي عکس لباس سبز جنيفر لوپز در سال 2000 نمايش داده شد. سپس گفت: خوب گوگل، لباس واقعي جنگل ورساچه را به من نشان بده. در اين لحظه خود جنيفر با لباسي مشابه طرح قبلي خود وارد شد و حضار را شگفت زده کرد.

لباس سبز جنیفر

برندهاي معروفي که در هفته فشن ميلان شرکت مي‌کنند:

MAX MARA- TOD- GUCCI- VERSACE- GIORGIOARMANI- FENDI- PRADA- MOSCHINO- SALVATORE FERRAGAMO- DOLCE & GABBANA- ROBERTO CAVALLI

 

هفته مد لندن (انگلستان)

هفته مد لندن، يکي از فشن‌شوهاي بين‌المللي است که سالانه دو بار در ماه‌هاي فوريه و سپتامبر در شهر لندن کشور انگلستان برگزار مي‌شود. اين رويداد توانست موافقت بسياري از شرکت‌ها و کمپاني‌هاي بزرگ را به عنوان حامي مالي جلب کند. از ميان اين کمپاني‌ها مي‌توان به کمپاني آلماني مرسدس بنز و شرکت بين‌المللي Tony and Guy يکي از بزرگترين مراکز طراحي مو در دنيا اشاره کرد. هفته مد لندن به اين شکل است که بعد از نمايش لباس‌ها در اين فشن‌شو، بلافاصله مردم مي‌توانند براي سفارش يا خريد لباس مورد نظر خود، به اين مرکز مراجعه کرده و ثبت سفارش کنند.

برند هاي صاحب نام هفته مد لندن:

ERDEM- H&M- BURBERRY- TOMMY HILFIGER- TOP SHOP

 

هفته مد انگلستان

 

هزينه هاي هفته مد

هزينه شرکت در هفته‌هاي مد، توسط اسپانسرها يا خانه‌هاي مد يا طراحان لباس يا دعوت کننده هفته فشن پرداخت مي‌شود. اگر برند، معروف نباشد، بايد هزاران دلار براي شرکت در مراسم پرداخت کند. البته استخدام مدل و آرايشگر و هزينه‌هاي اقامت نيز بر عهده صاحب برند خواهد بود.

سلبريتي‌ها مثل ليدي گاگا و بيانسه براي حضور در هفته‌هاي فشن، رقم‌هاي بسيار بالايي دريافت مي‌کنند و اين يک ترفند براي ديده شدن بيش‌تر رویداد‌هاي مد سالانه محسوب مي‌شود. گاهي مدل‌ها لباس‌ها يا اکسسوري‌هاي عجيب و متفاوتي را در اين مراسم‌ها استفاده مي‌کنند که نماد خاصي است. برند شنل يک جمله معروفي دارد که مي گويد: «اگر مي خواهيد جايگزيني نداشته باشي، متفاوت باش.»

fafhion show

هرچند در بسياري از شهرهاي ديگر اين کشورها و ساير کشورها هم هفته‌هاي مد برگزار مي‌شود و فعالان و علاقه‌مندان اين حوزه در آن‌ها شرکت مي‌کنند، ما در اين مقاله تنها به 4 هفته جهاني مد که در پايتخت‌هاي کشورها برگزار مي‌شود، پرداختيم. فشن شوهایی برای مدل‌های اسلامی نیز برگزار می‌شود.

islamic fashion show

رویداد‌هاي مد، علاوه بر بازديد زنده، در تلويزيون و ساير رسانه‌ها نيز پخش مي‌شوند و هر بار ميليون‌ها بازديد کننده دارند. هم‌چنين بسياري از مجله‌هاي معروف نيز از اين مراسم‌ها مي‌نويسند. ناگفته نماند که اين رويدادها حواشي هم به دنبال خود دارند.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *