برخی مزون‌ها به بهانه تولید لباس فاخر در حق مشتریان اجحاف می‌کنند


keshavarz: معتقد است از آنجایی که طراحی و دوخت لباس‌های فاخر و با طرح ایرانی و اسلامی هزینه بالایی دارد، برخی مزون‌ها به این بهانه در حق مشتریان اجحاف می‌کنند.

از هجدهم تا بیست و چهارم تیرماه امسال به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یازدهمین جشنواره مد و لباس فجردر برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

جشنواره ای که هرساله محل ارائه آخرین نوآوری های طراحان لباس کشور در عرصه تولید لباس‌های ایرانی‌اسلامی است.

مردم ما و به ویژه جوانان نیز هم تا حد ممکن بازار مد و لباس جهان را رصد کرده و تلاش می‌کنند از این بازار عقب نمانند.

توجه مردم به بازار مد و لباس جهان از نظر مسئولان کشورهای مختلف پنهان نمانده است زیرا صنعت مد در جهان در واقع یک صنعت سود ده می‌باشد و از لحاظ کارآفرینی و اقتصاد جوامع بسیار مهم است .

از این روی همه مسئولان تلاش کرده‌اند و می‌کنند که فرهنگ و تمدن کشورشان را با لباس‌های محلی خودشان به مردم جهان معرفی کنند بنابراین خواهان اختصاص بخشی از بازار جهانی مد و لباس به طراحان و تولیدکنندگان خودشان هستند.

مسئولان کشور نیز در این راستا گام‌هایی برداشته‌اند و باور دارند که در گام نخست باید بازار مد و لباس داخل کشور را به صورت کامل از سیطره سایر کشورها دربیاورند تا هم از تهاجم فرهنگی جلوگیری کنند .

هم زمینه اختصاص سهمی از بازار مد و لباس جهان به طراحان ایرانی را فراهم سازند بنابراین در سال‌های اخیر سیاست‌های متعددی تدوین و ابلاغ شده‌اند اما هنوز تا رسیدن به نقطه ایده آل و حتی قابل قبول فاصله زیادی وجود دارد.

مرجان کشاورز حدود ۳۵ سال سابقه فعالیت در حوزه طراحی لباس دارد. او در سال ۱۳۹۳ و در چهارمین دوره جشنواره مد و لباس فجر توانست رتبه دوم مانتوی اجتماعی را برای طراحی مانتویی به نام «بهار و پرنده» کسب کند.

آنا: چرا سیاست‌های مسئولان فرهنگی در ادوار مختلف برای ترویج استفاده مردم از لباس‌های سنتی و ایرانی‌اسلامی نتیجه چندان مطلوبی نداشته است؟

کشاورز: تدوین و ابلاغ شده هیچ تأثیری در وضعیت بازار داخلی نداشته باشند.

یک دوره‌ای استفاده از مانتوی سنتی در همه نقاط کشورمان رایج شد اما به مرور زمان نحوه طراحی و دوخت این مانتوها تکراری شد.

بالاخره مردم و بانوان ما همواره به دنبال تنوع لباس هستند.

تولید کارهای فاخر هزینه‌بر هستند و اگر قرار باشد لباسی با نمادهای ایرانی و اسلامی را با اجناس بی‌کیفیت تولید کنیم.

آثار ارزنده‌ای با اجناس بی‌کیفیت با اقبال مردم مواجه نمی‌شوند.

در ۱۰ ساله گذشته مسئولان بنیاد مد و لباس تلاش زیادی داشتندتا استفاده از لباس‌هایی که نماد ایرانی و اسلامی دارند رایج شود.

اما تغییرات متعدد مدیریتی ضربه بزرگی به این درخت زد. درختی که هنوز به بار ننشسته و در حال رشد است.

آنا: شما که طراح برتر سال ۱۳۹۳بودید، این روزها چه می‌کنید؟

marjan keshavarz: در حال حاضر مشغول مطالعه و گسترش دانشم روی فرم‌های جدید الگو هستم و علاوه بر کار شخصی‌دوزی، کارهای منحصر به فرد برای افراد خاص نیز تهیه می‌کنم.

معمولا مشتری‌هایم متقاعد می‌شوند و در نهایت لباس‌های زیبای ایرانی را به تن می‌کنند.

الآن وضعیت پوشاک موجود در بازار مطلوب نیست بنابراین مشتری‌ها به مزون‌ها و افراد شخصی‌دوز روی آورده‌اند.

متاسفانه برخی از مزون‌ها به بهانه هزینه‌بر بودن تولید لباس فاخر، در حق مشتریانشان اجحاف می‌کنند.

آنا:رغبت به سمت طرح‌های خارجی از ضعف طراحان داخلی است؟

کشاورز: به نظر من این بیشتر نشانه شناخته نشدن طرح‌های خوب داخلی است.

آنا: طراحان و تولیدکنندگان لباس‌ ایرانی با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

کشاورز: تأمین مواد اولیه کارشان به مشکل می‌خورند زیرا قیمت این مواد در سال‌های اخیر به تبعیت از وضعیت اقتصادی کشور افزایش پیدا کرده است.

لباس ایرانی باید با پارچه ایرانی تولید شود

اما امروزه پارچه ایرانی به اندازه کافی در بازار نیست بنابراین تولیدکنندگان لباس‌ تلاش می‌کنند از پارچه‌های خارجی استفاده کنند.

واردکنندگان پارچه نیز نمی‌توانند به شرکت‌های خارجی سفارش پارچه مد نظر طراح ایرانی را بدهند چون این کار برایشان گران تمام می‌شود.

پس می‌روند ببینند از ته مانده بار سفارشی کشورهای دیگر( استوک) چه مانده است و آن را وارد کشورمان می‌کنند .

که طبعا همیشه مطلوب طراح و تولیدکننده ایرانی نیست.

مشکل خط تولید کشور بهره نبردن از طراحان خوب داخلی است.

برخی از تولیدکنندگان صرفاً تولیدکننده هستند و آگاهی چندانی نسبت به اصول کار طراحی لباس ندارند و بعضا فقط آثار دیگران را کپی می‌کنند و یا از روی نمونه‌های خارجی کپی‌براری می‌کنند. این در حالی است که طراحی و برش لباس یک علم است.

آنا: رمز موفقیت خودتان را در چه می دانید؟

کشاورز: تلاش من در استفاده از برش‌های مدرن و روش‌های نوین طراحی و خیاطی و ترکیب آن با عناصر ایرانی و سنتی بوده است.

لباس طراحی‌شده برای مهتاب کرامتی بازیگر سینما و تلویزیون با تکیه بر طرح‌های ایرانی

آنا: اوضاع بازار پارچه ایرانی چطور است؟

کشاورز: متاسفانه پارچه‌های ایرانی محدود هستند و از تنوع کافی برخوردار نیستند و همچنین قیمت پارچه ایرانی از مشابه خارجی بیشتر است.

همچنین قاچاق وحشتناک لباس از کشورهایی چون چین یکی دیگر از دلایل ورشکست شدن تولیدکنندگان پارچه ایرانی و پوشاک داخلی بود.

هم‌اکنون تولیدکنندگان فعال پارچه ایرانی مجبور هستند از نخ خارجی و وارداتی استفاده کنند.

بنابراین قیمت محصولشان گرانتر از پارچه مشابه خارجی است .

آنا: برخی از افراد معتقدند در نتیجه تلاش مسئولان برای ترویج فرهنگ استفاده از لباس‌های ایرانی و اسلامی، لباس‌های سنتی در زادگاه خودشان گران شده‌اند.

نظرتان در این باره چیست؟

کشاورز: به نظر من تلاش برای ترویج فرهنگ استفاده از لباس‌های سنتی ربطی به گران شدن این لباس‌ها در زادگاهشان ندارد.

همه چیز گران شده است و این لباس‌ها هم به تبع آنها گران خواهد شد زیرا تولیدکنندگانشان باید زندگیشان را از این راه بگذرانند .

این بهای پرداخت برای این لباس‌ها که با زحمت زیاد و معمولا با کار دست بسیار زمان‌بر تهیه می‌شوند، در خور ارزش واقعی آنها نبوده است.

3,446 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *