تی شرت (T shirt  یا tee shirt):

 نوعی پیراهن پارچه ای می باشد که به خاطر شکل T مانند بدن و آستین ها به این نام شناخته گردیده.

معمولا شکل تی شرت ها شامل یک حلقه گرد (معروف به یقه گرد ) بجای یقه عادی وآستین های کوتاه است. 

تی شرت ها معمولا از پارچه نخی و توسط دوخت ماشینی  تهیه میگردند و در مقایسه با پیراهن های دوخته شدهدارای بافت نرم تری هستند.

در اغلب نمونه های جدید و مدرن ، بدنه تی شرت بشکل یک لوله پارچه ای یکدست در دستگاه های بافندگی دایره ای شکل بافته می شوند.

به نحوه ای که درزی در کناره های پیکره آن به وجود نیاید.

صنعت بافت تی شرت گرایش زیادی به صنایع اتوماتیک پیدا کرده است و در این بین می تواند به  برش پارچه ها به وسیله لیزر یا آب افشان ها اشاره کرد.

تی شرت ها

با ایجاد تغییر در لباس های زیر رایج در قرن ۱۹و با تبدیل این لباس های زیراز یک تکه به دو تکه مجزای بالاپوش و پایین پوش به وجود آمده اند.

به شکلی که قسمت بالاپوش بحدی بلند باشد که بتوان آنرا داخل بند نگه دارنده پایین پوش جای دهیم.

این نوع لباس با اقسام دگمه دار و بدون دگمه، در اواخر قرن 19 توسط کارگران معادن و باراندازها به عنوان پوششی مطلوب در محیط های گرم مورد استفاده قرار می گرفت.

در اصل این جامه هنگامی به عنوان یک پوشاک ساده پوش و بدون دگمه در آمریکا همه گیر شد که نیروی دریایی آمریکا درمدت جنگ بین آمریکا و اسپانیا در سال ۱۹۸۹ و یا به دنبال این جنگ آن را معرفی کرد.

در این زمان این پوشش یک زیر پیراهنی  پارچه ای سفید رنگ با آستین های کوتاه و یقه گرد بود که در زیر یونیفرم هایشان پوشیده می شد.

استفاده از این پوشاک در گروه های کاری، زیردریایی های اولیه و آب و هوای حاره ای بجای کت های یونیفرم خود تنها زیرپیراهن به تن داشته باشند و تنها آنها را کثیف کنند مرسوم شد.

در دهه پنجاه

و بعد از آن که مارلون براندو که در فیلم اتوبوسی بنام هوس، آن را به تن کرد، محوبیت بیشتری نیز پیدا کرد.

بالاخره به جایگاه یک جامه مد روز و تک پوش برای استفاده روی زیرپوش ارتقا پیدا کرد.

اکثر اوقات پسربچه ها حین انجام کارهای روزانه و بازی در بیرون خانه از تی شرت استفاده می کردند که نهایتا ذهنیت پوشیدن آنها به عنوان لباس عادی برای اکثر مواقع را در بین افکار جای داد.

  در سال ۱۹۴۲ زمانی که یک تی شرت با طرح دانشکده تیراندازی نیروی هوایی ارتش برروی جلد مجله لایف ظاهر شد، تی شرت های چاپی به صورت محدود مورد استفاده قرار می گرفتند.

تی شرت های چاپی در دهه شصت جهت بیان عقاید شخصی و همچنین برای استفاده در تبلیغات، تظاهرات اعتراضی و به منظور سوغات محبوبیت زیادی پیدا کرد.

در دهه ۸۰ درانگلستان استفاده از تی شرت های دارای شعارهای جسورانه محبوبیت زیادی یافت.

به وسیله چاپ ترکیبی هر گونه لغت، ترسیم های هنری و عکس در تی شرت می توان از آن به عنوان رسانه ای برای نشان دادن عقاید شخصی و گروهی و تبلیغات نیز استفاده کرد.

معمولا طول تی شرت تا کمر می باشد.

از انواع مختلف تی شرت:

از جمله  تی شرت های یقه V تولید شده .

در مد هیپ هاپی تی شرت های بلندی(tall- t shirt)  معرفی می شوند که بلندی آنها تا قسمت سر زانوها می باشد.

این تی شرت های بلند گاهی توسط زن ها به عنوان لباس خواب پوشیده می شوند.

یکی از دوره های مد پوشاک بانوان در دهه ۹۰

دربردارنده تی شرت های چسبان «نیم تنه» یا تی شرت های بنددار (تاپ) کوتاهی بود که قسمت دنده های میانی (بخش زیر قفسه سینه) بدن را پوشش نمی داد.

در یک دوره مد دیگر که محبوبیت کمتری داشت  که دربردارنده ی پوشیدن تی شرت های آستین کوتاه برروی تی شرتی آستین بلند با رنگ تضاد بود که به نام «لایه بندی» مشهور است.

تی شرت هایی که برای بدن تنگ و چسبان اند با نام های تی شرت چسبان، اندازه بدن (فیت بدن) یا «عروسکی» (baby doll) معرفی می شوند.

از اولین موارد برای استفاده از علائم اختصاری برروی تی شرت را که در سال ۱۹۳۹ مورد استفاده قرار گرفت را در فیلم  جادوگر شهر اُز یافت.

سه مرد که در شرکت شست و شوی شهر زمرد در حال رسیدگی به مترسک هستند، تی شرت های سبزرنگی به تن دارند که علامت کلمه «Oz» برروی آنها نقش زده شده است.

این شرکت دارای امتیاز اصلی شخصیت های معروف والت دیزنی در سال ۱۹۷۶ از جمله شخصیت های میکی موس و دیوی کراکت بودند.

در اوایل دهه 50 چندین شرکت در میامی فلوریدا شروع به شکل دهی تی شرت ها با اسامی و اشکال متنوع کرد.

نام اولین شرکت در این زمینه تراپیکس تاگز (Tropix Togs) بود که توسط سم کانتور در میامی تاسیس گردیدو مدت ها بعد شرکت های دیگری از جمله شرکت صنایع شری .

که آن هم در میامی تاسیس شد، به حرفه چاپ روی تی شرت ها توسعه و گسترش یافتند.

در سال ۱۹۴۸ شرکت شری که توسط کوئنتین سندلر تاسیس گردید، در ابتدا با فروش شال و روسری های چاپ شده فعالیت خود را شروع کرد.

و مدتی بعد به یکی از بزرگترین شرکت های صاحب امتیاز تولید پوشاک با تصویرهای چاپی در ایالات متحد آمریکا تبدیل شد.

تی شرت های رینگر(با رنگ یکنواخت بدنه و درزهایی با رنگ متفاوت)

در دهه شصت نمایان شدند و به مد اصلی مورد استفاده جوانان و طرفداران راک تبدیل گشتند.

این دهه شاهد ظهور تصاویر چاپ شده و رنگرزی برروی تی شرت ها بودند و در این دهه تی شرت ها به رسانه ای برای نشر هنر ، تبلیغات بازرگانی، پیام های هنرمندانه و پیام های یادگاری اعتراضی تبدیل شد.

وارن دیتون ، طراح پوسترهای هنری توهم زا که پیشروی تصویرسازی های رنگی و بزرگ برروی تی شرت ها با مضامین سیاسی، فرهنگ واعتراضی مردمی بودند .

که برای این منظوراز تصاویر سزار چاوز، کاریکاتورهای سیاسی و بقیه  شمایل فرهنگی در اواخر سال ۱۹۶۹ در مقاله ای در مجله لوس انجلس تایمز استفاده می کرد .

  در پایان دهه شصت ریچارد المن، بیل کلی و استنلی موس و روبرت تری، شرکت مانستر را در شهر میل ولی (Mill Valley) در کالیفرنیا تاسیس کردند.

تا به تولید سریع و انبوه طراحی های هنری زیبا برای تی شرت ها مشغول گردند.

یکی از محبوبترین نمادهاکه در تی شرت ها مورد استفاده قرار می گرفت از اغتشاشات سیاسی دهه ۶۰ برگرفته شد که تصویر صورت چه گوآرا ، رهبر انقلابی مارکسیسم  بود.

امروزه بسیاری از تی شرت های مورد مربوط به دهه ۷۰ ، جای خود را در میان فرهنگ مردم باز کرده اندکه می توان به تی شرت های با علامت «صورتک خندان زرد»، تصویر گروه «رولینگ استون»که با علامت اختصاری آنها یعنی «لب و زبان» و طراحی مشهور

میلتون گریزر یعنی عبارت “I ♥ N Y” اشاره کردکه بسیار پر طرف دار بود.

در اواسط دهه ۸۰

پوشیدن تی شرت با رنگ سفید پس از استفاده شخص دان جانسون از این تی شرت به همراه یک کت ارمنی در فیلم «شورش در میامی»، طرفدار زیادی پیدا کرد.

در ابتدا ی این روش یک طرح به رنگ های مجزا تقسیم می گرددو بعد جوهر آبی یا پلاستیشل (plastisol) از طریق صفحه های مشبک برروی پیراهن انتقال می یابد.

تا محل نشستن جوهر بروی پارچه به وسیله به این صفحه ها محدود گردد.

در اکثر چاپ های تبلیغاتی روی تی شرت ها از رنگ های مخصوص آن طرح استفاده می گردد.

به منظور دست یافتن به طیف وسیعی از رنگ ها به وسیله تعداد محدودی از رنگ ها، استفاده از چاپ فرآیند (تنها با استفاده از جوهر های قرمز، زرد و سیاه رنگ وآبی (مایل به سبز) ، یا فرآیند شبیه سازی اتنها با استفاده از جوهرهای ، آبی و زرد طلایی

سفید، سیاه، قرمز، سبز) بسیار موثرمی باشد. چاپ فرآیند بیشتر برای لباس های رنگی مناسب می باشدو فرآیند شبیه سازی بیشتر برای لباس های تیره مناسب می باشد.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *