گرانترین پارچه‌های جهان

مقدمه: تا به حال فکر کرده‌اید چرا برخی لباس‌ها بسیار گران هستند؟ گران‌بودن لباس صرفاً بخاطر مشهور بودن طراح لباس نیست بلکه به نوع پارچه هم بستگی دارد. نظرتان چیست که نگاهی به برخی از گرانترین پارچه‌های جهان بیاندازیم؟

 

 

پارچه ویکونیا یا شترچه

ویکونیا گران‌ترین پارچه ی موجود در جهان است. این پارچه از پشم گونه‌ی حیوانی نادری به نام ویکونیا تهیه می‌شود که منحصراً در ارتفاعات رشته‌ کوه‌های آند [3]زندگی می کنند. این حیوانات خویشاوند لاما [4]به شمار می‌روند. در ۱۹۶۰ و قبل از آن، ویکونیا به شدّت در خطر انقراض قرار گرفت و به دلیل شکار بی‌رویه در لبه‌ی پرتگاه نابودی بود اما در نتیجه‌ی تلاش‌هایی که برای حفاظت از آنها انجام شده است، جمعیت ویکونیا اکنون در حال افزایش است.

 

ابریشم توت لقب “ملکه پارچه‌ها” را دارد چرا که بسیار نرم و لطیف بوده و دارای بافت درخشند‌ه‌ای است.

 

ویکونیا از گرمترین پارچه‌های جهان

تکامل ویکونیا در طبیعت بسیار بی‌نقص بوده و باعث شده پشمش از لطیف ترین انواع در جهان باشد. پشم ویکونیا سبک ترین، لطیف‌ترین و گرمترین پارچه‌ی موجود در جهان است و تنها سه کارخانه در جهان اجازه دارند به صورت قانونی از پشم این حیوان برای تولید پارچه استفاده کنند. هر کیلوگرم پشم ویکونا در حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلار است.

 

پارچه گواناکو

پارچه‌ی گواناکو از حیوانی به نام گواناکو که در دامنه‌های مرتفع امریکای جنوبی زندگی می کند تهیه می شود. گواناکوها معمولاً ترجیح می دهند در محیطهای سرد با بادهای شدید زندگی کنند. شرایط آب و هواییِ مختلفِ کوهها باعث می‌شود که پشم آنها با تمامی آب و هواها سازگار باشد. پشم این حیوان فوق العاده گرم، نرم، سبک، مقاوم در برابر آب و همچنین بسیار بادوام است. پشم گواناکو بسیار کمیاب بوده و گرانی آن نه تنها به دلیل کم بودن مقدار تولید، بلکه به دلیل میزان پشم کم بدست‌آمده از هر حیوان است. یک ژاکت تهیه شده از پشم گواناکو قیمتی بین ۲۵۰۰تا ۳۵۰۰ دلار دارد.

 

     

شاهتوش از گرانترین پارچه‌ّای جهان                         پارچه‌ گواناکو از گرانترین پارچه‌های جهان

 

شاه توش

 

شاهتوش از لطیف‌ترین انواع پشم موجود در جهان است و شال شاهتوشی از لطیف‌ترین انواع شال ِشناخته‌شده در جهان است. این نوع شال بخاطر ظرافت و نرمی‌اش مشهور بوده و تنها بهترین بافندگان کشمیری آن را می‌بافند. تجارت شالهای بافته‌شده از شاهتوش ممنوع است چرا که آهوی تبتی یا چیرو[7] که این پشم از آن بدست می آید حیوانی در خطر انقراض است. داشتن یا خرید و فروش این پارچه در بسیاری از کشورها ممنوع است. قیمت هر شال شاهتوش حدود ۵۰۰ دلار است.

پشم گواناکو بسیار کمیاب بوده و گرانی آن نه تنها به دلیل کم بودن مقدار تولید، بلکه به دلیل میزان پشم کم بدست‌آمده از هر حیوان است. یک ژاکت تهیه شده از پشم گواناکو قیمتی بین ۲۵۰۰تا ۳۵۰۰ دلار دارد.

 

پارچه کشمیر

پارچه کشمیر از زیباترین پارچه های موجود در جهان است که بخاطر سادگی و ظرافتش مشهور است. کشمیر از موهای بز کشمیری[9] که در کوهای هیمالیا زندگی می‌کند تولید می شود. موهای نرم این نوع حیوان لطیف و سبک بوده و اعتقاد بر این است که نسبت به پشم گوسفند در برابر حرارت عایق بهتری است. محصول تولیدی کشمیر از بزهای کشمیری بسیار پایین و در حدود ۲۰۰ گرم درسال است. به دلیل بازده بسیار پایین، عرضه‌ی این نوع پارچه بسیار محدود است. همچنین به دلیل اینکه پارچه‌ی کشمیری بسیار لطیف و فرایند تولید آن نیازمند عملیات کاری زیادی می است باید با دقت و ظرافت از آن مراقبت نمود.

 

           

 

پارچه‌ سرولت

 

سرولت پارچه‌ای بینهایت کمیاب است که از پشم گوزن قرمز نیوزلندی بدست می‌آید. الیاف سرولت قطری برابر با ۱۳ میکرون داشته یعنی از کشمیر هم نازکتر و ظریفترند. سرولت به طور طبیعی پرچین‌و‌شکن، موجدار و محکم است و ظاهر لباسهای تولید شده با آن حتی پس از سالها پوشیدن مداوم باز هم خوب بنظر می رسند.

 

             

خز پلنگ

خز پلنگ قدیمی‌ترین پارچه‌ای است که از قرن‌ها پیش انسان به‌عنوان لباس استفاده می‌کرده است. این خز از گرانقیمت‌ترین پارچه‌ها و بافته‌های جهان به‌شمار می‌رود و از نظر تاریخی نیز از گران‌بهاترین مواد اولیه‌ی مورد استفاده در لباس و پوشش‌های افراد است. خز پلنگ در بین انواع پوست های حیوانات با قیمتی برابر با ۸۰۰۰ دلار به‌ازای هر متر، گرانترین پوست موجود در جهان است

 

پارچه ابریشم توت

 

ابریشم توت از بهترین انواع ابریشم موجود در جهان است. این نوع ابریشم از کرم ابریشم تولید می‌شود. به دلیل اینکه تقاضا برای این نوع پارچه‌ی ابریشم بالاست، کرمهای ابریشم به صورت پرورشی نگه‌داری و برای تولید ابریشم به کار گرفته می‌شوند. ابریشم توت لقب “ملکه پارچه‌ها” را دارد چرا که بسیار نرم و لطیف بوده و دارای بافت درخشند‌ه‌ای است. ابریشم توت از پیله ی پروانه‌ای با نام علمی Bombyx mori moth تولید می‌شود. پارچه‌ی ابریشم توت درواقع مخلوطی از چند پروتئین است که کرمهای ابریشم به عنوان حفاظی دورتا دور خود می تنند..

 

       

 

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *