فيلمی درام|_تاريخي Elizabeth، به كارگرداني (Shekhar Kapur)

طراحی لباس فیلم ملکه الیزابت زندگی ملكه الیزابت اول در سال های ١٦٠٣١٥٥٨ ميلادی با بازی كيت بلانشيت (Cate Blanchett) درنقش الیزابت اول بتصويركشيده است.

الكساندرا بِيِرن (Alexandre Byrne) طراح لباس انگليسی كه فعاليت‌های خود را بيشتر در زمينه‌ی پروژه‌های تاريخی متمركز كرده.

4 مرتبه نامزدی آكادمی (Academy award) را به دست آورده

و تنها يک مرتبه آن هم برای همين فيلم، يعني عصر طلايی الیزابت، برنده‌ی جايزه‌ی اسكار بهترين طراحی لباس شده‌است.

بررسی استایل‌های خاص قرن 18

بررسی طراح لباس فیلم الیزابت
فيلم درام_تاريخي الیزابت
پوشاك دوران الیزابت


تاثیر مد و فشن اسپانیا دران دوران اين تاثيرپذيری وصلت (فيليپ دوم) از دربارSpain با (ماری) خواهر ناتنی وی، (معروف به ماری خونخوار) بوده است.


يقه‌ از جنس تور يا كتان لطيف بود كه به Spanish معروف بود .

در انگلستان هم رواج داشت و به مرور حالتی چين‌دارتر و بزرگ‌تر پيدا كرد.

طبقه‌ی مرفه جامعه ان زمان بالای لباس عرض با ٢٣ cm و طولي به١٦ تا ١٧ cm متربود.

انتهای مفتولی فلزی و نازک به نام (Underproper) يا (Supportasse) نصب می‌كردند كه بعدها باريكه‌ای از تور نيز به دور حاشيه‌یcollar اضافه شد.

بررسی مدل لباس فیلم الیزابت
دوران لباس‌های پرزرق و برق و تجملی درسده 16ام


دوران لباس‌های پرزرق و برق و تجملی بوده فرم كلی لباس‌ها، از ميزان تجملات و زرق و برق آن دوران غافل مانده است.

بطوریکه شاهد لباس‌های تجملاتی و استفاده از جواهرات و دكمه‌های فراوانی كه بر روی لباس‌های آن دوران استفاده می‌شد، نيستيم.


افراد وابسته به درباراجازه‌ی پوشيدن لباسی به رنگ قرمز تيره نداشتند مگر به عنوان زيرپوش استفاده می‌کرد.

همچنين استفاده از آستين‌های مخمل، اختصاص به طبقات متوسط جامعه داشت.

طراحی لباس سریال تاج و قصه‌ی شکل گیری آن

بررسی طراحی لباس‌های كه در فيلم الیزابت شاهد آن هستيم


لباس‌هايی كه در فيلم شاهد آن هستيم از لحاظ فرمی تا حدودی به خوبی توانسته نشانگر لباس دوران الیزابت باشد.

دارای بالاتنه‌ای چسبان به شكل مثلث نوک تيز درمی‌آمد

يقه‌ی لباس به شكل چهارگوش بود و بر روی آن فرمی به حالت بادبزن يا چين‌دار قرار می‌گرفت.

این متد توسط Catherine Domdesie ایجادشد.

اين طرح در آغاز توسط دوشيزگان جوان به كار می‌رفت ولی بعدها ملكه نيز يقه‌ی پيراهن خود را به اين شكل درآورد.

طراحی دامن در فیلم الیزابت و سده 16ام


پيراهن زنان دارای دامنی پف كرده، به شكل طبلی بزرگ بود كه قد آن تا زمين يا مچ پا می‌رسيد.

زيردامنی آن زنگوله‌ای شكل از جنس كرباس، به نام “واردينگل” يا “فارتينگل” و بالاخره “چرخ كاترين” باب روز بود كه از استخوان نهنگ ساخته می‌شد.

حتی گاهی دو چرخ كاترين روی زيردامنی برودری دوزی شده پوشيده میشد.


جلوی دامن را باز می‌گذاشتند وآن زيردامنی برو دری دوزی شده

طرح دامن زيرين همان طرح پارچه است و از شرابه و قيطان برای تزئين آن استفاده نكرده‌اند.

طراحی آستین‌ها برای بازیگران فیلم


فرم آستين‌ها نيز در بالا گشاد، در مچ تنگ بود و همينطور پف‌هايی نيز در سرشانه‌ها ايجاد میشد.

Sarastin به صورت چين‌ کش يا برگردان بود.

چاك‌هايی نيز روی آستين‌ها در اين دوران به كار می‌رفت كه البته در لباس‌های اين فيلم از اين چاك‌ها خبری نيست.

در قرن16 دوختن انواع سنگ‌های گرانبها و مرواريد بسيار مورد توجه بود كه باز هم می‌بينيم خيلی كم و مختصر به آن پرداخته شده است.

استفاده از كلاه گيس در فیلم الیزابت


مو مصنوعی و كلاه گيس وی به خوبی اشاره شده

اما تنها ايرادی كه در اين زمينه می‌توان گرفت اين است كه فقط برای ملكه از كلاه گيس استفاده كرده‌اند.

استفاده از كلاه گيس مزّين به انواع جواهر، پولک‌های شيشه‌ای و پَر باب روز بوده و موی بور و قرمز محبوبيت بسيار داشت .

زنان درباری به تبعيت يا خوش آمدن ملكه، موی خود را به رنگ قرمز كه رنگ موی وی بود در می‌آوردند.

در اين دوران زنان به چهره‌ی خود پودر فراوان و سرخاب می‌زدند .

ظرفی دایره شکل و عطرآگين كه محفظه‌ای از طلا، نقره و يا مينای جواهرنشان بود به كمربند می‌آويختند.

اغلب بادبزن يا آيينه‌ای نيز در كنار آن قرار می‌دادند.

اين گوی عطرآگين پماندر (Pomander) يا قوطی عطر خشک ناميده میشد. بادبزن از پرهای زيبا و ماسک مخمل سياه، كه در خيابان يا تئاتر استفاده میشد نيز مورد توجه زنان بود.

شنل


شنلی شبيه به صدف به نام “ Conch ” بود كه چون بال، در پشت شانه‌ها قرار می‌گرفت.

همچنين مفتولی فلزی در حاشيه‌اش داشت و روی آن پارچه‌ای نازك می‌كشيدند كه تا زمين می‌رسيد.

لباس مردان


دابلت

جليقه‌ای كوتاه

دوريقه لبه دوزی

سرآستين‌های پيراهن زير

توربا چين‌هايی ريز

ازدم آستين‌ها و گودی يقه نمايان میشد

يقه‌ای جدا از لباس نشان میدهد.

به نظر می‌رسد كه دابلت مردان انگليسی ساده‌تر از دابلت مردان كشورهای مجاورشان بوده است.

پوشيدن ردا

بالاپوش و شنل در ميان مردان متداول بود، نوع كوتاه اسپانيايی آن كه اغلب از چرم معطر تهيه میشد، طرفداران بسيار داشت. مردان شنل خود را تنها بر روی يك شانه می‌انداختند و با بند به پهلوی ديگر خود گره می‌زدند.

آستين‌ بلند

از آرنج پف‌دار و بعد از آن تنگ میشد
بالای حلقه آستين بال‌هايی كوچک دوخته میشد

آستين به وسيله‌ی بند و مادگی به بدنه اتصال می‌يافت.

پوشيدن چكمه‌ی ساق بلند تا زانو يا نيمه‌ی ساق پا، باب روز بود و اغلب چكمه‌ها لبه‌ی برگردان داشتند.

بررسی طراحی لباس فیلم هتل بزرگ بوداپست

شلوار مردان


شلوار مردان، شلواری ونيزی بود كه قسمت بالای آن پف داشت و در ناحيه‌ی زانو چسبان میشد و به همراه جوراب ابريشمي پوشيده میشد. نوع گشاد و خيلی پف‌دار اين شلوار “فول اسلاپ” (Fullslop) و بدون لايی و كم پف آن “اسپانيش اسلاپ” (Spanish slop) ناميده میشد.

در داخل آستر شلوارجيب‌ دوخته میشد.

ملکه الیزابت


هيچ كدام از شخصيت‌های اصلی از كلاه استفاده نكرده‌اند.

كلاه ساتن يا مخمل رايج بوده و زن و مرد از آن استفاده می‌كردند .

كه در اواخر دوره هم تاج كلاه بلندتر شد و آن را با جواهر، دسته‌ای پَر به ويژه پَر شترمرغ و همچنين جقه تزئين می‌کردند.

کفش


با كفه‌ای از چوب پنبه و رويه‌ای از چرم يا مخمل كه با برودری دوزی طلايی و نقره‌ای تزئين می‌يافت.

الیزابت نخستين زن انگليسی بود كه جوراب پشمي می‌پوشيد.

از اين دوره به بعد زنان نيز به پوشيدن جوراب‌های ابريشمی دستباف كه كناره‌شان برودری دوزی‌های طلاي و نقره‌ای داشت، روی آوردند. همچنين جوراب قرمز باب روز بود كه با كفش آبی يا قرمز پوشيده میشد.

2,049 دیدگاه