تاریخچه مد و فشن

امروزه دنیای مد و فشن به‌ اندازه ای اهمیت پیدا کرده است که اکثر اقشار جامعه از تمام کشورهای دنیا خواسته یا ناخواسته درگیر آن هستند و تمایل آنها دراین جهت حرکت می کند و پوشش ظاهر خود را مطابق روز دنیا تغییر می دهند. لغاتی مانند ژرسه ،مد، کوتور، و مانتو که در طول روز آن‌ها را می‌شنویم ریشه فرانسوی دارند. اگرچه سایر کشورهای دیگر نیزمشخصه های خاص خود را دارند اما کشور فرانسه همراه با کشورهایی مانند انگلستان، امریکا ،ایتالیا و ژاپن را می‌توان صاحب اصلی مد و فشن در جهان دانست.

نگاهی به تاریخچه مد و فشن در جهان

با توجه به اینکه نیز افراد ناشناخته زیادی بودند که ایده‌های خود را پیاده می‌کردند و به مشتریان خود ارائه می‌کردند نمی‌توان گفت که شروع مد و فشن از زمان افتتاح خانه طراحی لباس در شهر پاریس فرانسه بوده است چرا که این خانه باعث ایجاد فرصت برای طراحان و هنرمندان فراهم کرد تا طرح‌های خودشان را بیشتر به معرض نمایش بگذارند و فروش بیشتری داشته باشند.

بررسی مد از شروع قرن ۲۰ تا دهه ۱۹۴۰

در آغاز قرن ۲۰ می‌توان گفت پاریس مرکز مد و فشن در جهان بود و از سراسر دنیا تمام طراحان نمونه کارهای خود را به این کشور ارسال می کردند و نمایشگاه‌های پاریس توانستند رونق زیادی داشته باشند. در این سال‌ها مجلات مد شروع به چاپ عکس‌های مختلف از طرح های لباس کردند و توانستند در سراسر دنیا فروش خوبی پیدا کنند. سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۱۰ لباس‌هایی میان زنان مد شده بود که در دوران شکوفایی Chales Worth رایج بود. اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ صنعت مد بسیار گسترش یافت . مزون Redfern اولین خانه مد جهت قبول سفارش مردم بود. درطی این سال‌ها پیراهن‌های زیبا و انواع کلاه‌ها بیشتر مورداستفاده قرارگرفتند.
استفاده از مد در دهه ۱۹۱۰ تنوع بیشتری پیدا کرد و شهر پاریس برای اولین بار مد را به تمام جامعه رواج داد. شلوارهای چسبان، کلاه و رنگ‌های شاد در این دوره بیشتر استفاده شد Paul Poiret. برای اولین بار لباسی طراحی کرد که فرد به‌تنهایی و بدون کمک دیگران می‌توانست به تن کند. شوی لباس زنانه برای اولین بار در این دوره آغاز به کار کرد. دهه ۱۹۲۰ نقطه عطفی در تاریخچه مد و فشن است چراکه در فاصله بین دو جنگ جهانی اتفاق افتاد و دوران طلایی مد فرانسه بوده است. لباس‌هایی که شبیه به لباس هنرپیشگان بودند در این دوره وارد بازار پوشاک شدند. کلاه پوش‌های پف‌کرده جایگزین چترهای کوتاه گردیدند. لباس زنان به لباس مردان شباهت هایی پیدا کرد. پوشش مردان از حالت رسمی به غیررسمی و راحت تر تغیر یافتند . پیراهن کوتاه، شلوار کوتاه (گلف) بسیار مورد استفاده قرار گرفت.
در دهه ۱۹۳۰ بیشتر طراحان در عرصه لباس‌های زنانه فعالیت داشتند و بیشتر بر روی آن مانور می دادند و تنوع زیادی در لباس‌ها زنان ایجاد کردند و مد و فشن باعث شد زنان شروع به لاغرتر کردن خود کنند تا مطابق با مد روز پیش بروند. بعد از جنگ، پاریس مرکز جهانی مد گردید و تمامی مدهای جدید از این شهر به سراسر دنیا منتقل می گشت‌. طراحی لباس در دهه ۱۹۴۰ از پاریس تا نیویورک توسعه پیدا کرد. همچنین در آلمان نیز طراحی و مد شروع به گسترش یافت. لباس‌های مردان در این دوره شکیل‌تر و ساده‌تر نسبت به دوره‌های گذشته بود. در این دوره لباس‌های ورزشی به دنیا شناسانده شدند. همچنین طراحی لباس زنانه به صورت مخصوص با برند مارک کریستین دیور در این دوره آغاز شد.

بررسی مد دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰

در دهه ۱۹۶۰ ایتالیا به عنوان مرکز دنیای مد و فشن شناخته شد و یک انقلاب در دنیای مد رخ داد. رواج شلوارهای چسبان و جین در این دوره اتفاق افتاد. در دهه ۱۹۷۰ سلیقه‌های شخصی حرف اول را در دنیای مد و فشن می‌زدند و هر کس مطابق سلیقه خود لباس می‌پوشید.از طرفی نمایش لباس مردانه بر تن مانکن‌ها در این دوره اتفاق افتاد و باعث همه‌گیر شدن استفاده از لباس‌های راحت و سلیقه‌ای گردید.

بررسی مد دهه ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰

تقریباً مد از دهه ۱۹۸۰ به اوج خود رسید و دنیای مد و فشن رونق بسیاری گرفت. نمایش های لباس به‌دفعات زیاد برگزار می‌شد و تبلیغات زیادی برای آن انجام می‌گرفت. تقریباً دهه ۱۹۹۰ مد به یک ثبات استاندارد رسید و مد برگرفته از لباس بردگان و غلام‌ها بود.در این دهه محصولات خود را به تمام جهان نشان دهند و تقریباً هر آنچه مد روز بود در کمتر از یک ماه در سراسر دنیا فراگیر می شد.

بررسی مد تاریخچه مد و فشن در ایران

ایرانیان درطول تاریخ سبک و پوشش خاصی داشته‌اند که برگرفته از تمدن و سنت آن‌ها است. با ورود اسلام به ایران پوشش ظاهری نیز از آن تأثیرگرفت اما به ‌مرورزمان مد و فشن غرب در ایران نیز رواج پیدا کرد. از طرفی دوره قاجار را می‌توان دوره اول تحول دنیای مد در ایران دانست چراکه درباریان و دانشجویان زیادی از ایران به کشورهای اروپایی و غیره رفت‌وآمد داشتند. ناصرالدین‌شاه شخصاً علاقه زیادی به مد و فشن غرب داشت. با سلطنت رضاخان تجدد و مدگرایی در زندگی مردم تاثیر بیشتری گذاشت و از طرفی اولین مدی که ایرانیان از غرب الگو برداری کردند هیپی‌گری نام داشت. زینت جهان شاه اولین طراح مد در ایران بود که دختر یکی از سرهنگ‌های وزارت جنگ ایران بود که اولین لباس‌فروشی غربی را در سال ۱۳۲۱ در تهران افتتاح کرد. امروزه دیگر همه قومیت‌های ایرانی با تاثیر پذیری از دنیای مد و فشن روز و تحت تأثیر مد و فشن غرب هستند.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *